“Kun je met zo’n zware en lage BMW R18 Classic de bochtige, modderige wegen in de heuvels rond Valencia wel in? Dat zal wel hard werken worden voor jou.” De opmerkingen van mijn reisgenoten op hun GS-en tijdens de Mofra voorjaarsrit en hun blikken vol ongeloof maakten het meteen duidelijk: De R18 is niet bepaald BMW’s laagdrempelig instapmodel voor de gemiddelde motorrijder. Maar voor zo’n beest van een machine met de grootste boxer motor in de wereld, 91 PK en 365 kg gewicht is het een opmerkelijk goed hanteerbare, soepele toermachine die perfect stuurt. Ook in heuvels en bergen. Besneeuwd, nat of droog, asfalt of gravel road. Het acceleratievermogen is fenomenaal en de zithouding perfect. 800 km op een dag in het zadel is geen enkel probleem voor rug of zitvlak. Je zit niet ‘op’ maar echt ‘in’ deze machine met zijn vette vintage look. Inmiddels 10.000 km internationaal rijplezier - sinds ik de machine op 1 oktober 2021 bij Mofra mocht ophalen – wijst uit dat de R18 Classic een prima keuze als reismotor is. Ook voor deze motorrijder die al sinds 1994 zware Harley’s rijdt op reizen door heel Europa. Rijden op een R18 is alsof je op een Harley rijdt met de power en pit van een GS1250. Een weekend uittesten van een demo-model R18 vorige zomer was voor mij een ware openbaring. En met iets van vlinders in de buik.