De BMW R20 concept is een motorfiets die indruk maakt met een krachtig uiterlijk in een nonchalante stijl en tegelijkertijd voldoet aan de typische kenmerken van BMW Motorrad: klassiek design en uitstekende techniek gecombineerd met spannende mechanica.
Rond de krachtige Big Boxer-motor, het hart van een geweldig rijplezier, presenteert de expressieve tank zich als een sculptuur. De achterkant is gereduceerd tot de essentie, waardoor strakke lijnen en de kracht van de motorfiets worden benadrukt.
Het chassis is volledig opnieuw ontwikkeld en vormt met een zwart hoofdframe met dubbele lus, gemaakt van buizen van chroom-molybdeenstaal, de ruggengraat. Met het zwarte schijfwiel van 17x6,25 inch aan de achterkant, waarop een band met de maat 200/55 is gemonteerd, en een 17" wiel met zwarte spaken en de bandenmaat 120/70 aan de voorkant. De BMW R20 concept combineert traditie en moderniteit. De beproefde BMW Paralever is uitgevoerd in een nieuwe tweearmige variant, waarbij de achterbrug is gemaakt van chroom-molybdeenstaal en de Paralever-veerpoot van aluminium. De kinematica is zo ontworpen dat het aandrijfkoppel volledig in balans is. De twee gefreesde aluminium achterasdragers zijn een ander hoogwaardig detail. De zichtbare aandrijfas, conceptueel overgenomen van de R 18 — het visuele hoogtepunt van de bekende R 18-modellen - is ingekort voor integratie in de roadster-architectuur. Als ophangingselementen werken volledig instelbare Öhlins Blackline-componenten aan de voor- en achterkant.
De basisgeometrie van het voertuig heeft een naloop van 62,5° en een wielbasis van 1.550 mm. Radiaal gemonteerde remklauwen van ISR aan de voor- en achterkant zorgen voor de vertraging — met zes zuigers voor en vier zuigers per remklauw aan de achterkant. Daarnaast levert het 2-in-2 uitlaatsysteem het passende geluidskarakter en maakt het ontwerp perfect af.
Als een Big Boxer Roadster zet de BMW R20 concept nieuwe maatstaven in de wereld van motorfietsen en bevestigt het de toewijding van BMW Motorrad aan de fijnste techniek en de pure passie voor motorrijden.
Levende Big Boxer-cultuur
Het middelpunt van de BMW R20 concept blijft de lucht-oliegekoelde Big Boxer-motor, nu met een cilinderinhoud van 2.000 cc. Voor de conceptmotorfiets zijn nieuwe cilinderkopdeksels, een nieuwe riemafdekking en een nieuwe oliekoeler ontwikkeld om de olieleidingen gedeeltelijk verborgen te kunnen monteren.
Een bijzonder hoogtepunt is het zijaanzicht: het oog volgt het pad van de lucht terwijl deze door de open inlaattrechters naar de gasklephuizen en cilinders stroomt, om vervolgens via het open uitlaatsysteem en de uitlaatpijpen in megafoonontwerp te ontsnappen, wat zorgt voor het typische Big Boxer-geluid.
Gedurfd in stijl
De aluminium tank heeft een nieuw ontwerp gekregen en presenteert zich in de progressieve kleur “hotter than pink” uit de jaren 70. De BMW R20 concept is qua kleur afgestemd op de cilinderkopdeksels, riemafdekking en luchtinlaattrechters van gepolijst en geanodiseerd aluminium, evenals de Paralever-veerpoot, het voetsteunsysteem en de ISR-remklauwen in gunmetal.
Het achterlicht is perfect geïntegreerd in de enkele buddyseat, die is bekleed met gewatteerd zwart Alcantara en fijnkorrelig leer, en benadrukt het dynamische roadsteruiterlijk met zijn compacte achterkant. De moderne LED-koplamp wordt gepresenteerd in de vorm van een 3D-geprinte aluminium ring met geïntegreerd dagrijlicht. De hoofdkoplamp lijkt optisch te zweven in het midden van deze dagrijlichtring.
Elk van deze details draagt bij aan het unieke karakter van de conceptfiets en de algehele boodschap: De BMW R20 concept tilt de Big Boxer-cultuur naar een nieuw niveau.
“De BMW R20 concept is een gedurfde interpretatie van het DNA van BMW Motorrad”, zegt Alexander Buckan, Head of Design BMW Motorrad. “Het combineert moderne technische elementen met een klassiek roadsterontwerp. De grote proporties en minimalistische esthetiek maken het tot een onmiskenbaar karakter.”